Computerarchitektur & Assemblersprache

In diesem Teil geht es darum zu verstehen, was die Grundfunktionsweise eines Computers ist.

Code (dec) Code (bin) Name Description
0 00000 HLT Stop (Little Man has a rest).
1 00001 ADD Add the contents of the memory address to the Accumulator
2 00010 SUB Subtract the contents of the memory address from the Accumulator
3 00011 STA or STO Store the value in the Accumulator in the memory address given.
4 00100 This code is unused and gives an error.
5 00101 LDA Load the Accumulator with the contents of the memory address given
6 00110 BRA Branch - use the address given as the address of the next instruction
7 00111 BRZ Branch to the address given if the Accumulator is zero
8 01000 BRP Branch to the address given if the Accumulator is zero or positive
9 01001 INP or OUT Input or Output. Take from Input if address is 1, copy to Output if address is 2.
9 01001 OTC Output accumulator as a character if address is 22. (Non-standard instruction)
DAT Used to indicate a location that contains data.

DAT

  • Tipp: Wenn immer du mit dem LMC arbeitest, solltest du dessen Instruction Set zur Hand haben (z.B. in ausgedruckter Form). Dieses musst du nicht auswendig können.

Aufgaben A: Instruction Set des LMC

Aufgaben B: Erste Programme mit LMC

Aufgaben C: Instruktionszyklus

Aufgaben D: Branch mit LMC

  • gf_informatik/computerarchitektur_sca/start.1691067654.txt.gz
  • Zuletzt geändert: 2023-08-03 13:00
  • von sca