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Assembler
Der Grossteil der Informationen findest du in den Slides. Unten findest du primär Aufträge und Links.
Little Man Computer
Instruction Set
| Code | Name | Description |
|---|---|---|
| 0 | HLT | Stop (Little Man has a rest). |
| 1 | ADD | Add the contents of the memory address to the Accumulator |
| 2 | SUB | Subtract the contents of the memory address from the Accumulator |
| 3 | STA or STO | Store the value in the Accumulator in the memory address given. |
| 4 | This code is unused and gives an error. | |
| 5 | LDA | Load the Accumulator with the contents of the memory address given |
| 6 | BRA | Branch - use the address given as the address of the next instruction |
| 7 | BRZ | Branch to the address given if the Accumulator is zero |
| 8 | BRP | Branch to the address given if the Accumulator is zero or positive |
| 9 | INP or OUT | Input or Output. Take from Input if address is 1, copy to Output if address is 2. |
| 9 | OTC | Output accumulator as a character if address is 22. (Non-standard instruction) |
| 9 | DAT | Used to indicate a location that contains data. |
Aufgaben
Aufgabe 1
Betrachte das einfache Assemblerprogramm, welches zwei Zahlen, welche im Code gespeichert sind, addiert:
LDA 97 ADD 98 STA 99 OUT HLT
Arbeite in 2er-Gruppe.
- Tippe den Code in den LMC (nicht copy-paste).
- Schreibe die beiden Zahlen, die du addieren möchtest, am richtigen Ort in den Speicher.
- Führe das Programm wiederholt aus. Verfolge genau, was wann passiert. Stelle sicher, dass du alles verstehst.
- Schreibe den Code so um, dass nun vier Zahlen addiert werden können.