Jeder kann behaupten, was er will - nicht nur im Internet. Aber darf denn nur schreiben, wer beweisen kann, dass er die Wahrheit sagt? Ist es nicht legitim, Fragen zu stellen („macht die Impfung unfruchtbar?“)? Natürlich ist es das.
Was wir lesen, beeinflusst uns auch - auch dann, wenn nur eine „unschuldige“ Frage gestellt wird. Das streuen von Zweifeln und Unsicherheit gehört zu den stärksten Mitteln, um ein Publikum vom Handeln abzuhalten. Beispielsweise reichte es schon, dass die Zigarettenindustrie ein paar im Geheimen bezahlte Wissenschaftler dazu brachte, die Effekte von Passivrauchen in Frage zu stellen, um entsprechende Gesetzgebungen über lange Zeit zu verzögern 1).
Wie unterscheiden wir zwischen legitimen Fragen, dem bewussten Streuen von Zweifeln, und klarer Unwahrheit? Natürlich können wir die Einordnung an jemanden delegieren, dem wir vertrauen. Wir können zum Beispiel Fact-Checking-Sites wie correctiv.org verwenden, um eine Behauptung zu verifizieren. Oder an eine Zeitung, die nach etablierten journalistischen Standards arbeitet, also ihrerseits Quellen verifiziert und Lügen in Frage stellt.
Aber eigentlich ist es gar nicht so schwierig, eine Quelle selber einzuordnen. Eine gute Methode ist der CRAAP-Test:
Currency:
The timeliness of the information
When was the information published or posted?
Has the information been revised or updated?
Is the information current or out-of date for your topic?
Are the links functional?
Relevance:
The importance of the information for your needs
Does the information relate to your topic or answer your question?
Who is the intended audience?
Is the information at an appropriate level (i.e. not too elementary or advanced for your needs)?
Have you looked at a variety of sources before determining this is one you will use?
Would you be comfortable using this source for a research paper?
Authority:
The source of the information
Who is the author/publisher/source/sponsor?
Are the author's credentials or organizational affiliations given?
What are the author's credentials or organizational affiliations given?
What are the author's qualifications to write on the topic?
Is there contact information, such as a publisher or e-mail address?
Does the
URL reveal anything about the author or source?
Accuracy:
The reliability, truthfulness, and correctness of the content
Where does the information come from?
Is the information supported by evidence?
Has the information been reviewed or refereed?
Can you verify any of the information in another source or from personal knowledge?
Does the language or tone seem biased and free of emotion?
Are there spelling, grammar, or other typographical errors?
Purpose:
The reason the information exists
What is the purpose of the information? to inform? teach? sell? entertain? persuade?
Do the authors/sponsors make their intentions or purpose clear?
Is the information fact? opinion? propaganda?
Does the point of view appear objective and impartial?
Are there political, ideological, cultural, religious, institutional, or personal biases?